Film/Książka

Gorzkie pomarańcze

Zapraszam na kolejną recenzję książki. Tym razem opowiem o książce Dionisios Sturis „Gorzkie pomarańcze”.

Na początek może trochę o autorze. Urodzony w Salonikach (1983r.), wychowany w Polsce. Obecnie pracuję w radiu TOK FM, gdzie zajmuje się polityką zagraniczną. Stypendysta Fundacji Rządu Greckiego, dzięki której w latach 2009-2010 obserwował rozwój sytuacji społeczno-politycznej w tym kraju. Jako korespondent polskich mediów relacjonował protesty, demonstracje i działania ruchów społecznych w Grecji. W 2012 roku otrzymał nominację do  Nagrody PAP im. Ryszarda Kapuścińskiego w kategorii reportaż prasowy. Gorzkie pomarańcze to jego książkowy debiut.

Dlaczego sięgnęłam po tą książkę? Zawsze chciałam tam pojechać, a wszyscy moi znajomi którzy tam byli opisywali to miejsce jako taki raj na ziemi. Kiedy zobaczyłam ten zbiór reportaży na półce w bibliotece i zobaczyłam że nie napisał jej zwykły turysta, od razu wiedziałam że dowiem się z niej dużo ciekawych rzeczy na temat Grecji i przede wszystkim będą to informacje z pierwszej ręki, od osoby która spędziła tam dużo więcej czasu niż dwa tygodnie na wycieczce.

Książka ta pokazała mi Grecję z kompletnie innej strony niż opowieści moich znajomych. Pokazała mi nie tylko plusy ale i minusy, powiedziała dużo o grekach jako osobach i tamtejszej sytuacji politycznej. Czytelnik dowie się z niej nie tylko  o najpiękniejszych miejscach w Grecji, ale też o sytuacji imigrantów, pozna w pigułce historię tego kraju. Na tylnej okładce znajduje się zdanie które idealnie pasuje do opisu tej książki „Autor obala stereotypy, by pokazać inną prawdę o Grecji, a biele i błękity zastępuje wieloma odcieniami szarości”.

Reportaże zostały dobrze napisane, czyta się ją bardzo szybko. Oprócz tematów ściśle związanych z Grecją, Dionisios opowiada też swoją historię. Jedyne co mi trochę przeszkadzało to, to że reportaże dotyczące Grecji przeplatały się na zmianę w rytmie Greka Zorby z tymi dotyczącymi jego osoby. Wolałabym aby jego historia stanowiła jeden reportaż.

Mimo, że książka pokazała że ten kraj ma bardzo dużo problemów a życie wcale  nie jest tam takie łatwe to tylko jeszcze bardziej zachęciła mnie do odwiedzenia tego miejsca. Polecam wszystkim którzy lubią dowiadywać się nowych rzeczy o innych państwach no i dla wszystkich fanów Greckich klimatów.

Ocena: 4/5

Skomentuj

